In deze zesde editie zijn we in gesprek met Xander Coemans (42). Samen met Henriet Ossel en Frans Tempel is hij de oprichter van Finex, een accountants- en advieskantoor in Amersfoort voor ondernemers in het MKB.
klant centraal bij Finex
“Vanaf de oprichting van Finex in 2016 zijn we meteen begonnen met een digitaliseringsslag. Dat betekent dat we alles (bijv. administratie en dossiers) digitaal opslaan en veel online gegevensuitwisseling hebben met de klant.” Daarnaast is er natuurlijk ook veel direct en persoonlijk contact met de klant. Want het gaat er uiteindelijk om dat de ondernemer goed wordt meegenomen in wat de cijfers betekenen en hoe hij/zij ermee verder kan in de toekomst. Xander: “Daarom werken we voor de basisdiensten gewoon met vaste tarieven. Als iemand een vraag heeft, dan kan dat gewoon, zonder dat er een teller gaat lopen waarover afgerekend moet worden.”
hoe heeft ict zich ontwikkeld binnen finex?
“Als telg van een IT-familie dacht ik net als veel ondernemers dat ik de ICT wel zelf kon doen. Totdat we met een CRM-systeem gingen werken en in no-time de opslagruimte volliep. We zijn toen overgegaan naar een Microsoft partner. Die heeft ons in principe goed geholpen, maar meer en meer hadden we het gevoel één van de vele klantjes te zijn van een grote partij. Waar we zelf het persoonlijke en maatwerk belangrijk vinden naar onze klanten, vinden we het prettig zelf ook zo behandeld te worden. En dat hebben we gevonden bij Vindicta.”
goede eerste indruk
Sinds december vorig jaar is Finex overgestapt naar Vindicta. Niet alleen zijn de clouddiensten overgenomen. Ook is expliciet gevraagd het beheer van de laptops over te nemen. “We hebben er eigenlijk niks van gemerkt. Het ging echt vlekkeloos”, zegt Xander. “En dat is wat je wilt. ICT moet het gewoon doen. We hebben het er pas over als er iets aan de hand is. ”Als voorbeeld waarom hij een goede indruk van Vindicta heeft geeft Xander aan: “Vindicta handelt proactief. Dat betekent dat als er op de achtergrond dingen gebeuren die afwijken van het gebruikelijke beeld, we even gebeld worden om te checken of het klopt. Dan heb je het gevoel dat er écht met verstand van zaken meegekeken wordt.”
de rol van ict voor accountants
Op de vraag hoe belangrijk ICT is voor Finex antwoordt Xander direct: “Heel belangrijk! Alles hebben we digitaal vastgelegd van onze klanten. De financiën, personeelsgegevens, privézaken van de ondernemers etc. Daar wil je geen gedoe mee. ”Daarmee onderstreept Xander hoe belangrijk het is dat hij kan vertrouwen op een ICT-partij die weet wat hij doet en de beschikbaarheid kan garanderen. Het volledige primaire proces van zijn bedrijf is er tenslotte afhankelijk van!
blik in de toekomst
In de toekomst ziet Xander nog wel meer ontwikkelingen op zich afkomen. “Scannen en herkenning door robotisering of automatisering gaat nog wel wat verder. Al blijft ons vak altijd een nadrukkelijke persoonlijke kant houden. En daar krijgen we energie van. Om de ondernemers te helpen de stappen te zetten met hun bedrijf die ze willen. Finex is blij met een partij als Vindicta. “Door Vindicta hoef ik me er niet druk om te maken of de ICT wel op orde is. Ze regelen het goed in en houden het proactief en goed in de gaten. Ik hoop hier nog lang van te mogen genieten.”