Het was in januari 2014 dat Pieter Aalbers (links op de foto) het roer omgooide. Nadat hij jaren als directielid bij grote horecabedrijven had gewerkt, besloot hij zelfstandig ondernemer te worden. Samen met zijn compagnon Adriaan Derksen (rechts op de foto) exploiteert hij op succesvolle wijze het Muntgebouw in Utrecht en de Mariënhof in Amersfoort. Ze noemen zichzelf graag ‘pandbewaarders’, vanwege hun missie om historische panden weer een functie te geven voor de stad. Voor de Mariënhof gold dat niet alleen het pand, maar ook de ICT-infrastructuur uit lang vervlogen tijden dateerde.
‘Vanuit mijn functies bij grote bedrijven was ik gewend om een eigen ICT-afdeling te hebben. Niet dat dat altijd zo ideaal was, want met name de kostentoerekening per businessunit was met ICT altijd wel een lastige. Maar ik was dus wel gewend om alles bij de hand te hebben; zowel kennis en kunde als hard- en software. Toen we hier in 2014 begonnen, hadden we welgeteld twee laptops met Microsoft Office en een houtje-touwtje wifi-verbinding. We hebben toen een groot ICT-bedrijf dat ik al kende, ingeschakeld om de zaak hier op poten te zetten. En na een half jaar zijn we daar weer vanaf gestapt. We kregen te maken met een anoniem callcenter dat geen idee had waar wij als MKB-ondernemers mee bezig waren.’
Helder verhaal
‘Via een bevriende ondernemer kwamen we bij Vindicta terecht. We hebben Bastiaan Al uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek en hij kwam samen met Koen Los. Dat vond ik prettig. Het zijn twee heel verschillende mensen, die elkaar goed aanvullen. Ze wisten samen ons in heldere taal uit te leggen welke mogelijkheden ze ons konden bieden. We hebben hen aan de andere kant verteld dat onze ambities groter zijn dan de portemonnee. We wilden alles vanuit de cashflow doen om de banken buiten te houden. Bastiaan begreep dat en zag het als een uitdaging om daarin mee te denken. De belofte die ze toen deden, hebben ze ook waargemaakt.’
Persoonlijke dienstverlening
‘Wat ik prettig vind aan Vindicta is dat ze hun dienstverlening persoonlijk maken. Ze weten daar wie we zijn. En blijkbaar hebben ze een laag verloop, want ik krijg steeds dezelfde mensen aan de telefoon. En als het nodig is, komen ze meteen hier. Daar doen ze nooit moeilijk over. Ook onze eigen mensen weten Vindicta goed te vinden. En zodra dat resulteert in structurele overschrijding van de afspraken in het contract, komen ze zelf met een alternatief aanbod dat gunstiger uitpakt voor ons. Ik hou daar van. Ik vind het belangrijk dat leveranciers niet alleen reactief, dus op aanvraag leveren, maar zelf actief bezig zijn met onze business.’
Groei
‘We zijn hier nooit klaar. In 2017 zijn we 30% in business gegroeid en dat vraagt van onze leveranciers dat ze daarin meekunnen. Voor Vindicta is dat nooit een probleem. Het lijkt bijna vanzelf te gaan. En dat terwijl het soms best spannend is hier. We zitten weliswaar in een historisch pand, maar onze gasten verwachten wel state-of-the-art internet. Momenteel zijn we met Vindicta bezig om nieuwe hotspots te creëren, waarbij de oude elders in het pand worden hergebruikt.
Kijk, dat is nou meedenken. Wij vinden altijd alles te duur en Bastiaan doet daar echt iets mee.’
Bliksem
‘En soms kom je voor verrassingen te staan die niemand kan voorzien. Zo sloeg hier ruim een jaar geleden de bliksem in. Aanvankelijk leek de schade mee te vallen, maar uiteindelijk bleken computers, printers, telefoon en de bedrading allemaal beschadigd. Dan is het eerst alle hens aan dek om de boel weer draaiend te krijgen en daarna kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. De mensen bij Vindicta blijven daar rustig onder en doen gewoon hun werk. Nu zijn er overal zekeringen aangebracht, zodat een inslag nooit meer alles kan vernielen. Maar het benauwt me af en toe wel, als ik me realiseer hoe ontzettend afhankelijk we in onze bedrijfsvoering zijn van ICT en internet.’