Nationaal Groenfonds op tijd klaar met Vindicta

Door Marise Goedhart op 10 september 2019
Nationaal GroenfondsHet Nationaal Groenfonds aan de Utrechtseweg in Amersfoort is sinds 1 januari 2019 een volledig zelfstandige organisatie, maar Ester de Boer werkt er al meer dan 17 jaar. Ze weet nog dat ze samen met het Bouwfonds in Hoevelaken zaten. Intussen is ze als manager onder meer verantwoordelijk voor de ICT. Haar collega Sezer Albayrak werkt ‘slechts’ 11 jaar voor de organisatie. Hij heeft als IT-coördinator nauw samengewerkt met Vindicta bij de overgang naar een compleet nieuwe ICT-omgeving. Samen delen ze hun ervaringen.

‘Sezer en ik kennen elkaar al uit de tijd dat we nog op het kasteel in Hoevelaken werkten. Het pand was eigendom van het Bouwfonds, dat later werd overgenomen door de Rabo VastgoedGroep. Het Nationaal Groenfonds bestaat sinds 1994. Het is opgericht door het toenmalige Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en de provincies. Die hadden een gezamenlijke opdracht in het realiseren van de ecologische hoofdstructuur en daarvoor hadden ze een soort fonds nodig waaruit publieke en private initiatieven konden worden gefinancierd. Zo is er ook nog een Restauratiefonds en een Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.’

verhuizing en ontvlechting

‘Samen met de twee andere fondsen die ik net noemde, maakten we gebruik van een shared service center van Fondsenbeheer, dat inmiddels was afgesplitst van de Rabo Vastgoed Groep. Alle stafafdelingen waren daarin ondergebracht. Sezer werkte met enkele andere collega’s op de ICT-afdeling van Fondsenbeheer. Toen we vanuit Hoevelaken verhuisden naar Amersfoort, dachten we dat we altijd gebruik konden blijven maken van het shared service center. Maar de organisatie werd nog verder ontvlecht en dat had onder meer tot gevolg dat we als Groenfonds de ICT voor eigen rekening moesten nemen. Vandaar dat we vorig jaar zijn begonnen met het aanbesteden van een compleet nieuwe infrastructuur inclusief de werkplekken.’

veiligheid is cruciaal

‘Als Nationaal Groenfonds zijn we een financiële instelling. We hebben weliswaar ontheffing van de bankstatus, maar op het gebied van veiligheid en privacy gelden voor ons dezelfde regels en voorschriften. Dat vraagt ook het nodige van onze leveranciers. Behalve dat eisenpakket gaven we er de voorkeur aan om het project bij een lokale partij te beleggen. Als er een keer iets aan de hand is, is het fijn als iemand snel ter plekke is en niet ergens uit Groningen hoeft te komen. Er bleven na die schifting drie partijen over, die het alle drie zouden kunnen. Vindicta was van die drie het kleinst en dat vonden we wel fijn. Want we realiseerden ons dat ook wij geen grote organisatie meer waren. Met zo’n dertig werkplekken zijn we gewoon een kleine club.’

flexibel

‘Hoewel we ruim op tijd waren begonnen, was het op het laatst nog spannend of we de deadline van 1 mei 2019 zouden halen. Gaandeweg het project kwamen we er achter dat we helemaal geen gebruik meer konden maken van de faciliteiten van Fondsenbeheer, die hier ook in het pand zitten. Dus in plaats van dezelfde patchkast te gebruiken, moesten we een eigen kast gaan inrichten. Ook de laptops die we van hen gebruikten, moesten we allemaal inleveren. Voor Vindicta was dat nooit een probleem. Ze pasten keer op keer de begroting en planning aan en hebben er alles aan gedaan om samen op tijd klaar te zijn.’

persoonlijke dienstverlening

‘Wat we prettig vinden bij Vindicta is hun persoonlijke manier van werken. Je bent er geen nummer. Gijs of Alwin komen hier wekelijks en zijn een verlengstuk van onze organisatie. We nemen samen de issues door en prioriteren de werkzaamheden. Voor de rest werken ze volledig zelfstandig en zorgen ze bijvoorbeeld voor het beheer en het onderhoud van de infrastructuur en bieden ze werkplek- en gebruikersondersteuning. En dat bevalt ons prima,’ besluit Sezer.